Verrassing............................ - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu Verrassing............................ - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu

Verrassing............................

Door: rudyennel

Blijf op de hoogte en volg Pelgrimeren

11 September 2010 | Spanje, Castrogeriz

Dag lieve mensen,

In St Domingo zijn we begonnen aan een kleine 28 km. Jammer maar waar: Il pluvait comme une vache qui piste `zal wel niet goed geschreven zijn maar Hedwig zal de goede versie wel geven] of te wel het regende dat het zeikten daarnaast een harde koude wind. Poncho´s aan en omdat we een lange dag gaan maken zijn we vroeg, in het donker vertrokken, koplampje aan en met name in de stad en net daar buiten zoeken naar de gele pijlen. Als het lichter wordt houdt het gelukkig ook op met hard regenen. Onderweg zie je dat veel pelgrims een creatieve geest hebben, zonnebloemen met een glimlach [ door zaadjes te verwijderen] en nog meer emotions zien we voorbij komen. Een lekker bakje koffie met een eigen gebakken homp cake maken dat we de regen snel vergeten. We verlaten de Rioja streek die plaats maakt voor Castilla y Leon regio, hopelijk dat ze de Riojawijn wel blijven schenken. Langzaam aan wordt het beter weer, de koude wind blijft. En ja Ans pelan, pelan: daar hebben we overigens ook al andere versies voor in andere talen: Japans: yotcurry. In Tosantos wilden we overnachten, toen we zagen dat we op de grond moesten slapen besloten we een stuk verder te lopen, de volgende plaats waren ze op dinsdag gesloten gevolg: na 32 km in een kleine auberge bij Pepe in Espinosa de zie ik je nog een keer. Pepe een echte Caminotijger: liep hem al 5 maal, was oud militair, paracommando, was een leuke binnenkomer bij hem. ´s avonds kookte hij Paella, de rijst was prima, de beestenboel in de rijst vonden wij wat minder, ook het voorgerecht, bestaande uit een als een taartje uitziend stuk vlees waarin volgens ons alles zat zoals darmen, oren hersenen en ga zo maar door, goed voor de beentjes zij Pepe, wij aten het wel op maar om het leed te verzachten deden wij er tomaten en paprika op, zag je het in ieder geval niet. De volgende ochtend werden we militair gewekt met een militaire reveille, ta te ra re ta te ta............
snel eruit en wegwezen hier, op naar Atapuerca en daarna naar Burgos. Het landschap wisselt echt sterk, daar waar er eerst wijnranken zijn wordt het landbouwgrond waarvan het graan al is geoogst en naar Burgos loop je echt door de bossen, en dat alles op zo´n 1000 meter hoogte. In Atapuerca hebben we met Andrea uit Duitsland kennis gemaakt en met Erik uit Oostenrijk. als we ´s avonds gaan eten bestellen we maar iets op hoe de ober het uitspreekt, klinkt het lekker dan zal het wel lekker zijn: gevolg dat Nel en Andrea een bord groene erwten krijgen met 2 stukjes Chorizzo, de 2e gang zijn gekookte ribjes met koude patatten, lekker....................... Als we in de auberge komen liggen de zweedse dames al op bed, wordt in het donker dus priegelen om de rugzak in te pakken. Natuurlijk zijn de dames de volgende ochtend, nu niet in het donker want ze doen gewoon het licht aan want zij zijn in de meerderheid op onze kamer van 6, al in alle godsvroegte aan het inpakken, herpakken. Ze doen alles in koffers die ze elke keer laten ophalen en wegbrengen door locals die daar een centje mee bijverdienen.
Naar Burgos lopen we de laatste 11 km van die dag over het industrieterrein. Niet onze bedoeling maar ja nu weten we wel waar Bridgestone zijn autobanden maakt want die hebben een paar km hek langs de route.
In Burgos slapen we in een nieuwe auberge vlak bij de Cathedraal de Burgos. Piet en Ria hadden via een sms al gevraagd waar we ergens uithingen op de Camino. Toch onverwachts ontmoeten we hen ´s middags bij de Cathedraal een dikke huggggggggggg, schitterend dat jullie ons hiet komen opzoeken. Na een lekker koud biertje gaan we in hun camper een lekker bakkie, ja echt waar, een lekker bakkie hollandse koffie drinken............ en das lekkerrrrrrrrrrrrrrrrr. Tegen de avond nemen we afscheid, wij hebben nog het 1 en ander te doen voor morgen. Een bezoek aan de Cathedraal was zeker de moeite waard mede omdat een jonge vrouw in 1 van de kapellen het Avé Maria zingt waarbij zij zichzelf op haar gitaar begeleid.
Mat en Geroard zien we hier ook weer terug, ff bijpraten dus.
Vanuit Burgos gaan we eerst naar Hornillos del Camino en daarna naar Castrojeriz. Bij het vertek uit Burgos worden we begeleid door een heerlijke geur van vers gebakken pannekoeken of cake: waarschijnlijk een fabriek die daar ergens staat. Ook nu wisselt het landschap sterk: we maken een steile klim om daarna op een hoog liggend plateau te blijven lopen. Een dorp dat je meent verderop te kunnen zien blijkt een grote hoeveelheid steenhopen te zijn. Pas als je vlak bij het dorp bent daal je steil af om in het dorp te komen. In de kerk van Hornillos zingt ´s avonds een italiaanse pelgrim, geen woorden, alleen klanken............indrukwekkend.
Vanochtend ineen mooie ruïne zit een man gitaar te spelen voor een ouder vrouw: later als ik met haar in gesprek kom blijkt ze 71 jaar te zijn en de Camino alleen te lopen. De man speelde voor haar om haar goede energie te geven.
Vandaag lopen we Castrojeriz binnen, in de verte zie ik al een bekende tred, verdikkeme Piet komt ons tegemoet, Piet en Ria hebben een camping gevonden waar we langs komen en net besloten hebben om ook te overnachten, ze hebben hier mooie faciliteiten voor pelgrims, daar waar je normaal met 16 bedden in een ruimte van 5x4 slaapt hebben we nu een balzaal van wel 100 bij 25 voor 18 bedden.
Zo zie je maar, je komt iedereen tegen, inclusief meerdere keren jezelf.
Saludos y Bessos,
Nelleke en Rudy

• 11 September 2010 - 18:55

Wij Van De Hoek:

hey deurdouwers !
    fantastisch die verhalen, we zijn jaloers op al die culinaire hoogstandjes. Het lijkt af en toe Fear Factor wel, hahaha.
    Nel al weer helemaal opgeknapt ? (Niet met dikke lippen op die toeter laten blazen.;-))
    Fijn dat de reis op begint te schieten, het is hier stil in de buurt ! Geintje...! Maar de klussen beginnen zich hier wel op te stapelen ; heb nu van ellende zelf de hele heg maar gesnoeid. En al dat hout ligt er ook nog om te kleven, dus wel een beetje doorstappen graag.

Lekker doorwandelen en vooral blijven genieten. Wereldse ervaringen !

O ja, bijna vergeten ; we moeten jullie de groeten doen en veel sterkte wensen van onze Duitse veldbewoners, Adèle en Reinhardt.Volgende week (de 18e) trouwen Robert en Melissa.

Liefs van ons allemaal en Nel ....we hadden het nog zó gezegd....GEEN BOMMETJE !!!
    Groetsels van de hoek,
    Bert. Margreet, Michiel, Brigit en Wouter
    xxxxx

• 11 September 2010 - 19:46

Klaas En Hedwig:

Hoi!!!

Geweldig al die
    ont-moetingen...neem af en toe ook eens een rustdag, tis toch geen wedstrijd?? Lekker in de zon liggen enzo, gewoon ff niks en niet lopen. Moet je kijken wat je de volgende dag voor energie hebt!!
    Kan geen gitaarspeler tegenop !!!

• 11 September 2010 - 20:53

Dory En Piet:

Jeetje wat een avontuur beleven jullie, we zijn echt wel een beetje jaloers hoor!
    Maar wij hebben ook een leuk vooruitzicht, Veerle is afgelopen donderdag gedekt en we hopen op een gezond nestje omstreeks 11 november, kunnen jullie komen puppy knufelen, ook een avontuur.
    Maar eerlijk is eerlijk jullie hebben echt een super ervaring daar lezen we. Maak het tot een goed en gezond eind en toi toi toi.
    Piet en Dory.

• 12 September 2010 - 10:20

Ans:

Hallo Kanjers,
    Zo te lezen gaat alles goed met jullie?! En hoe zijn de dagen dat jullie meer km lopen dan aanvankelijk gepland? Of is het zo dat je benen eraan gaan wennen? Goed te lezen dat er ook een 'oude'vrouw van 71 de camino loopt. Dus, als ik ooit met vervroegd pensioen ga is er ook voor mij nog hoop mijn wens te realiseren. Ik geef jullie berichten door aan ma en zij laat jullie de hartelijke groeten doen. Het gaat trouwens redelijk goed met haar. Zelfs soms onvoorstelbaar, zodat ze soms met de fiets zelf haar boodschappen haalt. Nou, tot de volgende keer. Hou jullie gezond! Liefs

• 12 September 2010 - 12:28

Helma En Frans:

Hallo Globetrotters,

Jonge, jonge wat een onderneming zijn jullie aan het maken. Petje af hoor. Ben wel blij te horen dat de val van Nelleke geen blessures heeft gegeven, waardoor jullie moeten afwijken van je schema. We zijn zeer benieuwd naar de gemaakte foto's van al deze belevenissen.

Als ik alles zo lees verwacht ik wel dat jullie deze trip nog een keer gaan maken, maar dan als oudevandagen.
    Rudy kennende zal hij zich dan nogmaals willen bewijzen dat hij het kan. Nelleke ik zou er dan nog wel een nachtje over slapen om met hem mee te gaan.

Hier alles rustig en helaas regenachtig weer. Dus dat wordt geen fietsen of wandelen vandaag.

xxxxx en hug van ons

• 12 September 2010 - 15:14

Nico:

Hoi Ruud en Nel,

Machtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken.Ik krijg er zowaar zelf zin in om te gaan lopen maar daar wachtten we nog maar even mee! Zo te lezen is de Rioja jullie nog niet in de benen gezakt,
    ( hoewel, Nel?? Oh nee, dat waren nog druiven...)want jullie hebben het tempo er aardig in!
    Doe voorzichtig en tot horens!
    groeten
    Nico

• 13 September 2010 - 17:42

Hermien:

Dag Campostellagangers, leuk dat jullie Piet en Ria ontmoet hebben.
    Wat maak je wat mee zo onder weg. Leuk dit zo te kunnen volgen.
    Wandel ze nog en pas goed op elkaar. Knuffel van Hermien

• 14 September 2010 - 18:51

Jose 33:

Hoi Nelleke en Ruud,

't is echt genieten van jullie verhalen. En rot voor Nelleke dat ze zo'n smak heeft gemaakt. hoop dat ze er geen last meer van heeft want jullie moeten nog een stukkie. al vind ik het best wel snel gaan. doe voorzichtig en hou elkaar vast (figuurlijk en letterlijk:)
    gr Jose

• 16 September 2010 - 09:37

Tante Rini:

Hoy luitjes, petje af voor jullie prestati.maar welgezellig, met alles wat er omheen gebeurdt.geniet er maar van.Maandag gaan we een weekje naar je moeder.Groetje van ome Wim en tante Rini.

• 16 September 2010 - 11:51

Joop En Wies:

Alweer bijna 4 weken zijn jullie nu onderweg zagen wij in onze agenda. Met interesse hebben we het verslag gelezen. Wat leuk dat jullie zoveel verschillende mensen ontmoeten waaronder Piet en Ria met hun camper.Het is fijn dat jullie af en toe ook een goede slaapplaats vinden zodat je dan weer goed uitgerust bent voor de volgende etappe.Hoe is het nu met jou Nelleke na de valpartij. Hopelijk weer helemaal hersteld. Op het Haagsche Feld gaat alles goed, bij jullie buren zijn ze bezig om de dakpannen te leggen.O ja, We moesten jullie ook nog de groeten doen van de familie Kortboyer.
    We wensen jullie nog veel wandelplezier en we wachten op het volgende verslag. Groetjes Joop en Wies.

• 24 September 2010 - 19:40

Mam:

vandaag naar de longarts geweest alles bij het oude we gaan nu op mijn lichamelijke conditie af voor een verder verloop hopelijk gaat dit nog heel lang op deze toer door en een andere bladzijde ik heb net gelezen dat aalles naar wens verloop ik hoop dat het laatste gedeelte ook voorspoedig verloopt mis je de stokken niet wie doet nou zoiets ik wens je alvast een hele fijne verjaardag ruud en vele jaren
    ook voor nel een fijne dag voor jullie bijde maak er iets van hhel veel groeten een dikke pakkert MAM