Een extra "aflaat" verdienen! - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu Een extra "aflaat" verdienen! - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu

Een extra "aflaat" verdienen!

Door: rudyennel

Blijf op de hoogte en volg Pelgrimeren

23 September 2010 | Spanje, Vega de Valcarce

Hoi trouwe fans,

Na de lol van de toeter, werden we na enkele dagen verdrietig, omdat Nelleke ´s morgens constateerde dat iemand de wandelstokken ongevraagd had "geleend".
De lener zal in ieder geval meerdere kilometers moeten lopen om een aflaat te verdienen.
In de loop van de midddag komen we aan in Leon, waar we zonder garantie van toezicht de stokken van Ruud in moesten leveren, daaar was ik het absoluut mee oneens. Nadat een zuster haar "zegen" had gegeven mochten ze toch mee de kamer op.
De kathedraal was mooi, maar na binnenkomst hadden we 4 minuten en toen werd de kerk gesloten.
Helaas is de chinees niet gevonden, het werd uiteindelijk ´n broodje kebab. (ook lekker).
De volgende ochtend vroeg vertrokken en ook tamenlijk snel door de stad en op de goede route (in de steden is dat slechter aangegeven dan in de dorpen).
We hadden besloten om na 3 dagen naast de rijweg te lopen een landelijke route te nemen, wel extra kilometers, maar super mooi. Heuvelachtig, meer groen en vnl stilte en rust....
We slapen bij de auberge Jésus (als Gésus uitgesproken), swimmingpool, muziek en ... een 2 persoonskamer.
´s Avonds met Raoul en een zwerver (beroepspelgrim!)die met zijn hond buiten sliep, onder het genot van een flesje wijn, gitaar en fluitmuziek, van de sterrenhemel genoten.
De volgende ochtend 19 september verslapen we ons, we gaan pas na zevenen op pad.
Ook nu nemen we weer de landelijke route te nemen. In een dorp waar we door heen komen is een oogstfeest gaande. Iedere pelgrim die het dorp passeert wordt uitgenodigd voor een uitgebreid ontbijt: div. gebak, koffie/thee/wijn brood met beleg, wat je maar wilt.
De rest van de dag is erg pittig heuvel op en heuvel af. In het totaal 28 km. De laatste heuvel naar de auberge willen de benen bijna niet meer.Als we ´s avonds op de gezellige, grote plaza van Astorga zitten met een overheerlijke pizza is de moeiheid gauw verdwenen.
Voor het naar bed gaan ontmoeten we 2 leuke Spaanse meiden uit Léon, die we de volgende avond beter leren kennen.
Vanaf 20 september gaan we langzamerhand weer de bergen in, richting Rabanal del Camino.
Hier verblijven in een gezellige auberge, El Pilar. Onderweg hadden we al een filmploeg gezien die opnames maakte voor de Braziliaanse tv over de camino. Isabel en Romina, de Spaanse schoonen, geven ons ´s avonds bijles Spaans.
Daarnaast wordt er door een drietal Ierse mannen Ierse liederen gezongen die worden begeleid op gitaar, viool en fluit.
In de bergen waar we de volgende dag naar toe gaan, regent het pijpestelen.
Op 21 september staan we vroeg op omdat we de zonsopgang bij het Cruz de Ferro willen zien.Helaas daar aangekomen veel bewolking, veel mensen. Neemt niet weg dat we 2 stenen hebben neergelegd ieder met een eigen intentie.
De weg naar beneden was zeer vermoeiend en slecht voor de knieën.
De vergezichten en bergtoppen maken veel goed.
In Molinaseca aangekomen krijgen we een mooie auberge, daar komen we na 1 week Robert en Marisol uit Canada weer tegen.Bij een heerlijke maaltijd bijkletst.
Je kunt merken dat we de meseta totaal hebben verlaten, de druiven, vijgen, palmbomen komen weer terug. De wijnboeren zijn volop bezig met oogsten van de druiven, het seizoen loopt ten einde. Je kunt goed zien dat hier meer geld zit, want de woningen zien er 500% beter uit dan aan de andere kant van de pas.

Even een paar reacties:
Honden mee op de camino zelden, want worden niet in de auberges geaccepteerd. We hebben 2 honden gezien, beide sliepen buiten.(met en zonder baas)

We hebben nu nog 170 km te gaan.
Genieten doen we zeker nog minstens 7 dagen op de Camino en overwegen dat we nog 3 dagen doorlopen naar Finisterre.
Dan zitten we op 1003 km totaal.

Muchos besos.
Rudy en Nelleke

• 23 September 2010 - 15:59

Dick En Hermien:

Eindstreep in zicht. Jullie maken wat mee. Nog nieuwe stokken voor Nelleke gekocht?
    Dick en Hermien

• 24 September 2010 - 06:19

Gea:

wat een geweldige reis en wat een doorzettingsvermogen ik doe het jullie niet na maar geniet van jullie berichtjes. Het eind komt in zicht , nog veel succes en tot het volgende berichtje. Liefs Gea

• 24 September 2010 - 06:48

Maria & PJ:

Geniet vd laatste km-ers. Zwaaien zo even van boven!
    Muchos Besos y hasta pronto!!!

• 24 September 2010 - 07:34

Jacqueline:

Nou bikkels,
    Jullie gaan supergoed, straks meer dan 1000 km...! Wat een tocht.
    Geniet van de dagen die nog komen gaan en succes met laatste loodjes.

Hier gaat alles prima; baby groeit goed en eist al veel energie op.. Komt vast door al jullie spannende verhalen!

Groetjes Jacqueline

• 24 September 2010 - 08:17

Wij Van De Hoek:

hey (nu half-) "verstokte wandelaars"...

Het einde is in zicht...wat een prestatie !
    Weken geleden wisten jullie al dat ;
    - elk begin ook een einde heeft
    - maar dat dit niet het begin van het einde zou zijn
    - bij de eerste stap het einde reeds in zicht was en
    - dat het geen gebed zonder einde zou worden

Fantastisch dat jullie
    - nog steeds niet ten einde raad zijn en
    - het samen tot een goed einde weten te brengen

hou vol....
    we blijven jullie volgen !

Liefs,
    Bert Margreet Michiel Brigit en Wouter

• 24 September 2010 - 14:31

Deine Nachbarn:

Hey eindelijk weer een berichtje van ons.
    Hoe krijgen jullie het voor elkaar al die verhalen, boeiend om te lezen. Je maakt het haast zelf mee. Als jullie thuis zijn hoop ik dat jullie ook alle talen die je geleerd hebt ook aan ons gaat leren. Onder het genot van eerst een kopje heerlijke koffie en daarna een bijzonder lekker wijntje uit deze streek.
    Wij zijn blij als jullie weer thuis zijn. Het is zo stil naast ons. Het huis, de camper en het buitenmeubilair staat er allemaal nog en het onkruid in de tuin valt best mee. ( hahaha )
    De laatste loodjes wegen het zwaarst, nog even en we zien elkaar weer.
    Dikke kus van Giny en Rob

• 25 September 2010 - 14:21

Ans & Ron:

Hallo stappers,
    Ruud, vandaag ben je jarig en voor het geval je het sms-je mist en misschien vandaag nog kans hebt je mail te lezen, natuurlijk van harte gefeliciteerd van ons met een dikke hug. Jullie doen het volgens mij hartstikke goed! Gezien hoe het vlot wou ik jullie al voorstellen dan maar door te lopen naar Finesterre. Maar jullie kwamen zelf ook al op dit idee. Ja, gezien het hele traject is het dan nu nog maar een peuleschilletje. Een vriendin van mij zou zeggen, in een boer en een scheet, ben je er!(je begrijpt dat gezegdes niet haar sterke punt is) Ik ga nu stoppen want Nel ik ga van je pompoen nu een soepje maken. We hebben de electrische zaag van de buurvrouw geleend om hem open te zagen. Ik bewaar een bak voor jullie in de diepvries. Fijne dag en wij drinken vanavond nog een borrel op jou gezondheid Ruud. Knuf.

• 25 September 2010 - 19:26

Dory.:

Julle doen het goed hoor.
    Super kanjers.
    Wat een verhaal weer.
    Het einde komt eraan zo te lezen,tot gauw.
    Groetjes Dory.