Binnen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu Binnen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu

Binnen

Door: rudyennel

Blijf op de hoogte en volg Pelgrimeren

01 Oktober 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Trouwe fans,

Op de 1e plaats: Reuze bedankt voor alle felicitaties die ik per mail, berichtjes, sms heb mogen ontvangen.Dat geeft een goed gevoel als je zo´n 2600 km van huis bent.

We zitten trouwens "echt binnen", want het regent hier pijpenstelen.

Gisteren om 12.00 uur kwamen we aan op het praza van de Kathedraal te Santiago.
Een bijzonder moment was dat om naar 920 km en 40 dagen hier aan te komen.
Ruud had als verrassing een borreltje uit Kevelaer meegenomen om dat moment te vieren (al 41 dagen in de rugzak).
De afgelopen 5 dagen hebben we door een heel ander landschap gelopen. We zijn Galicia in gekomen.Erg heuvelachtig, veel bossen van dennen en eucalyptisch bomen (meters hoog) en ruiken heerlijk, vele kleine dorpjes (lijken uitgestorven) en ook hier veel koeienstront en geur in de straten.
Aan verschillende mensen merk je dat de eindstreep in zicht is: Er wordt minder tempo gemaakt, meer koffiepauzes, meer tijd om te praten met elkaar, meer aandacht voor kleine dingen.
En er is nu een groot onderscheid tussen dagtoeristen, peregrinos 100 km en de lange afstand peregrinos.
Vanaf Sarria zijn er veel Spanjaarden begonnen aan de laatste 100 km, deze krijgen dan ook de begeerde Compostela in Santiago. Dit is meer het 4 daagse idee.
Hierdoor zie je ander gedrag: luidruchtiger, vroeger opstaan (vanaf 0.500 uur) om een slaapplaats te bemachtigen, minder interesse in de omgeving en het tempo is hoger, want ze hebben minder bagage bij zich of niets (wordt dan vervoerd)
Toch zijn hun ook peregrinos.Gisteren en vandaag zijn we vele bekenden van de camino tegen gekomen op het plein of in de pelgrimsmis. Dat waren mooie momenten. Ook afscheid nemen hoort daar al bij, en dat is moeilijk.
De mis om 12.00 was zeer indrukwekkend, de bisschop deed de mis met wel 41 priesters. Alle nationaliteiten en aantallen die gisteren zijn binnengekomen werden genoemd. De kerk was bom en bom vol. Het hoogtepunt aan het einde was dat er een groot wierookvat van wel 1.00m hoog door de kerk wordt geslingerd. Daar zijn ca. 8 mannetjes voor nodig, wel de moeite waard om mee te maken.

Vandaag een rustdag genomen om de bus en vliegtickets in orde te maken voor volgende week zaterdag.
Morgen de finisching touch: 4 dagen wandelen naar het Einde van de wereld: Finisterra, zo´n 90 km.
Het zal een stuk rustiger worden dan de afgelopen 5 dagen, maar dat is wel lekker.
Daar nog een paar dagen rust aan het strand en vrijdag retour met de bus naar Santiago.

Tot zover ons reisverslag tot vrijdag 8 oktober.

N.B. We hebben geen nieuwe stokken gekocht, doen het met 1 paar nu.
En ik heb geen last meer van mijn valpartij.

Hasta luego y muchas embrasas,

Rudy y Nelleke

• 01 Oktober 2010 - 16:30

Dory:

Nel en ruud,
    Wat goed van jullie en wat een indruk moeten jullie hebben opgedaan bij alles. Jullie verhalen waren zo intens.
    Hebben er van genoten. Nu de laatste daagjes en dan heerlijk uitrusten aan het strand. Hopelijk mooi weer, we zien jullie snel weer terug, tot dan,
    Groetjes Dory.

• 01 Oktober 2010 - 16:54

Wir Von Die Ecke !:

Herzlichen Glüchwunsch an unseren Toppertjes !

We zijn onder de indruk van jullie fantastische prestatie en hebben heerlijk kunnen meegenieten van het boeiend beschreven reisverhaal.
    Maar we zijn er van overtuigd dat er nog veel meer verhalen zijn en willen die ook graag horen.

Het zit er (bijna) op ;

Eerst nog even lekker ontspannen richting Finisterra. Hopelijk beleven jullie het daar anders dan wat de plaatsnaam oproept (.....)
    Geniet van het laatste gedeelte en de vliegtrip terug.
    We zien jullie gauw weer.

Liefs
    Bert Margreet Michiel Brigit en Wouter

• 01 Oktober 2010 - 18:10

Manm:

hallo luutjes het laatste niews gelezen nu nog even de 4 daagse lopen en ik hoop genieten van zon en strand en goed nadenken wat je allmaal beleefd en gezien heb en dat is heel wat een hele mooie week nog en een goede vlucht terug tot ziens ik hoor noog wel hoelaat en wanneer groetjes mam

• 02 Oktober 2010 - 06:39

Piet En Ria:

Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie kruis van de Santiago. Wij hebben veel bewondering voor jullie uithoudings-en doorzetttingsvermogen. Petje af hoor!!!!!!
    Wij hebben van dichtbij mee kunnen maken hoe zwaar het is. O en dat borreltje, daarom mocht je natuurlijk Ruud z'n tas niet inpakken. Veel groetjes en hugs van ons

• 02 Oktober 2010 - 09:43

Gea:

van harte gefeliciteerd met deze prestatie, en wat heb ik genoten van jullie reisverslag, bedankt daarvoor, nog eventjes uitrusten, hebben jullie wel verdient, tot horens liefs Gea

• 02 Oktober 2010 - 10:51

Dick En Hermien:

Eindelijk is het dan zover.Gefeliciteerd met deze ultieme prestatie!!
    Wij hebben alleen dat wierookvat zien hangen. Maar ja, wij waren ook geen pelgrims slechts toeristen die langs kwamen. Indrukwekkend om jullie verhaal te lezen. Het gevoel wat bij je bovenkomt als je het plein betreedt, moet overweldigend zijn geweest. Geniet van de dagen in Finisterra.
    Dick en Hermien

• 02 Oktober 2010 - 11:49

Joop Blom:

Gefeliciteerd,wat geweldig dat jullie het gehaald hebben. Jammer van de regen.Wat gaat de tijd snel. Toen jullie vertrokken dachten we die blijven een eeuwige tijd weg Nu is het al weer zo ver. Nu nog een paar dagen vakantie. Dat hebben jullie nu dubbel en dwars verdiend.Wat een geluk dat het goed gaat met Nel. Je moet er niet aan denken dat je geblesseerd raakt op zo'n lange tocht. We zien er naar uit dat jullie weer terug zijn en veel te vertellen hebben
    Goede terugreis. Veel groeten en tot ziens.
    Joop en Wies

• 02 Oktober 2010 - 12:39

Ans:

Hey Nelleke en Ruud,

En dan zijn jullie er nu al bijna. Ik wens jullie nog wel een aantal mooie zonnige dagen. Maar wat ik nu lees, is het weer daar niet veel anders dan hier. Ach, dan is voor wat dat betreft de overgang ook niet zo groot moet je maar denken. Ik ben benieuwd naar jullie uitgebreide verhalen en foto's. Maar eerst gaan wij nu de boel maar eens pakken. Eindelijk heb ik dan ook vakantie. Ik heb van jullie megapompoen een lekker soepje gekookt en er staat voor jullie ook een bak in de diepvries. Wij hebben van de pompoen twee maal soep gegeten en nog een ander Indiaas gerecht. De halve buurt heeft gisteren ook meegegeten. Dus, we hebben vaak aan jullie gedacht. Ik wens jullie nog fijne laatste dagen daar en een goede en gezonde thuiskomst. Als wij thuis zijn maken we gauw een afspraak. Knuffels van ons, 1 ons en 2 ons!

• 02 Oktober 2010 - 22:05

Jose 33:

Hoi, hoi,

petje af en een diepe buiging. ik vind het een geweldige prestatie en het was heel erg leuk en boeiend om jullie verhalen te lezen.
    geniet nog van de laatste wandelingen en tot gauw.

gr Jose

• 03 Oktober 2010 - 12:14

Jacqueline Bergsma:

he ruud en nel
    goed te horen dat jullie "er zijn". wat een fantastische belevenis en doorzetting. Petje af.
    zie je weer en dan hoop dan weer een paar loopjes in de omgeving te maken. Misschien om af te kicken?

• 03 Oktober 2010 - 12:14

Jacqueline Bergsma:

he ruud en nel

• 05 Oktober 2010 - 09:08

Frans En Helma:

Hallo Nelleke en Rudy,
    We blijven het knap vinden dat jullie het daadwerkelijk gaan volbrengen. Het is leuk te lezen wat jullie meemaken maar de verhalen straks met foto's zullen nog mooier zijn. Hoofd op en borst(en) vooruit voor de laatste loodjes. Wij steunen jullie.

Grüßen aus der Heimat Borghees.

• 05 Oktober 2010 - 11:10

Jose En Willy:

Jullie hebben zo te lezen veel indrukken opgedaan. Het is een hele tocht. Wij doen het jullie niet na. Geniet nog lekker van de laatste dagen, rust maar lekker uit. Alvast een goede terug reis. Willy heeft net moeder aan te telefoon het gaat naar omstandigheden goed met haar. Volgende week bellen we even om een afspraak te maken kunnen we even bijpraten.

groetjes Jose en Willy

• 05 Oktober 2010 - 17:22

Marian:

Hallo Kanjers,

Heb erg genoten van jullie verhalen en vind het een geweldige prestatie die jullie toch maar even samen hebben neergezet, petje af voor jullie twee.
    Geniet maar even lekker van de laatste dagen en tot gauw weer in die Heimat,

Liefs en dikke knuffel van ons,
    Marian en Pieter

• 05 Oktober 2010 - 21:21

Ivon:

Ruud nog van harte! en wat geweldig om dit allemaal te lezen. Wij (theo en ik) missen je hoor Nelleke...het is zo stil zonder jou!
    Maar....Dit is zo bijzonder wat jullie nu doen, geniet er nog flink van en ik blijf jullie volgen!

Knuf uit Lobith

• 07 Oktober 2010 - 07:11

Jacqueline:

Geniet nog lekker van jullie laatste dagje aan het strand! Jullie hebben een geweldige prestatie "neergewandeld"...!

Alvast goede reis terug voor zaterdag en we verheugen ons enorm op de foto's.

Jeroen en Jacqueline