Poepoe dat valt tegen - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu Poepoe dat valt tegen - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu

Poepoe dat valt tegen

Door: rudyennel

Blijf op de hoogte en volg Pelgrimeren

21 Mei 2011 | Nederland, Swalmen

Lieve mensen,

Eindelijk een plekje gevonden waar men naats een bed ook nog een internetmogelijkheid heeft waar we gebruik van mogen maken.

Afgelopen zondag nadat we de 85e verjaardag van de moeden van Nelleke op een fijne wijze hadden gevierd hebben we 's avonds nog snel wat zaken nagelopen in huis, voor de reis en met Rob, Giny, Bert en Margreet en afscheidsdrankje genomen. Leuk dat José in de ochtend als aan was geweest om ons succes toe tewensen. Het voelde toch vreemd toen we de maandagmorgen op het Haagse Veld wegliepen, rugzakje op, ff praten met Mirelle en toen weg richting Spijk. Neen, geen rondje zoals we dat vaker deden maar gewoon weer wat langer onderweg. Vanavond niet thuis douchen, eten en luieren op de bank na een 25 kilometer maar..............
In Tolkamer de foto's van de verjaardag even afgegeven, bakkie gedaan en toen echt los. We waren goed en wel in de buurt van de Bijland toen het zachtjes begon te regenen, bij de veerstoep naar Milligen regende het al wat harder en eenmaal in Milligen stortregende het. Een goed begin is het halve werk. Toch is de ondergrond in de uiterwaarden nog droog. je ziet de barsten in de aarde. De meidoorn geurt lekker zoet. Vlak voor Leuth zit een ooievaar op zijn nest de kleintjes te voeden. In Leuth pakken we onze eerste overnachting, boodschappen bij de Spar, blik erwtensoep, brood en lekker vers fruit zijn zo weggewerkt. Nadat we ff TV hebben gekeken liggen we er vroeg in.
De 2e dag lopen we langzamerhand via Zyflich, Bergen richting Groesbeek, we kunnen de Eltenberg door de hoogte redelijk goed in de gaten houden en Nelleke geeft toe dat ze het idee heeft dat ze makkelijk terug kan, toch ff anders dan vorig jaar in Santiago. We slapen in een trekkershutop een mooie plek bij een boerderij die een geweldig uitzicht biedt aan de omgeving, Nijmegen, Elten, Kleve, Kranenburg kun je goed zien liggen. Aangezien we geen zin meer hebben meer kilometers te maken [we hebben een paar keer verkeerd gelopen] laten we de lokale pizzaboer wat bezorgen. Uiteraard 's avonds vroeg naar bed want morgen wordt een zware dag van 27 km van Groesbeek naar Afferden. Als we er ;s nacht uitgaan om te toiletteren speelt de muziek in hetsanitair deel lekker hard, goed van oud uit de 60er jaren.
We staan op met lekker zon, het belooft een mooie droge dag te worden. Een stuk dat we gisteren al liepen doen we dun over en net in Groesbeek zijn we rood-witte markering ook al weer kwijt. We komen erachter dat we scherper op moeten letten. Een mooie route waarbij we de wijngaarden rond Groesbeek passeren en zien hoe het witte goud groeit. Na de Sint Jansberg ontmoeten we een meiske dat vanaf Pieter Buren onderweg is en nog maar een paar dagen onderweg zal zijn. We hebben een leuk gesprek tot aan Gennep waar onze wegen scheiden. Zij blijft hier slapen terwijl wij nog een 7 km te gaan hebben. Veel paarden maneges in deze omgeving [ en dat kun je wel ruiken ook. Het laatste stuk wordt het toch wel afzien. Uiteindelijk belanden we om the Turnery, een boerencamping. De 2 blikjes Palm, want er is verder niets te krijgen op deze plek, die we onderweg al kochten waren zo weg. De eigenaar vond ons zo zielig dat hij er nog paar Heineken bij deed. We kijken terug op de dag en bemerken beiden dat we het echte Peligrino gevoel van vorig jaar maar niet te pakken krijgen.
Na een goede nacht lopen we naar Velden, pontje over de Maas, de Maasvallei, De koekoek roept van verre maar als je dichterbij komt wordt het stil. We steken even een kaarsje op in de enige Josefkapel van Nederland te Smakt. We hebben allebei onze intenties daarbij. We wisten niet dat Limburg en Brabant in dit deel zo mooi zou zijn, schiterende bossen met dassenburchten, waterpartijen met een concert van kikkers, zacht zoete geuren in de bossen en soms de stank van de varkenshouderijen. Onderweg jatten we kersen, we hadden het idee dat ze nog niet rijp zouden zijn, maar lekker. In Wanssum worden we onthaalt bij Jan en Gonny. 2 lieve mensen die zelf ook wandel - fietsfanaat zijn en alles tot in the fuc..... detail hebben geregeld voor ons. Zelf wassen van de kleding wordt aangeboden [ of zouden we soms al zo stinken ???] Van Wanssum gaat het de volgende dag naar Velden en vandaag zaterdag zijn we net aangekomen in Swalmen op de Petrushoeve. Vandaag ging het lekker en ondanks dat Nelleke een lelijke val maakte in Venlo [ op een ongelijk stoepje in de stad terwijl we net aan het zoeken waren naar een terrasje waar we aarbeienvlaai met koffie zouden nemen] vinden we onze draai in het lopen, eten, slapen, ouwe hhhhhen etcetera.
Nou ik vind het voor nu wel even genoeg, we weten nog niet wanneer we weer de gelegenheid hebben om wat te schrijven dus..........................
Groetjes een dikke pakkerd of huggggggg van ons twee

Nelleke en Rudy

• 22 Mei 2011 - 05:46

Gea:

He goedemorgen wandelaars, hier een berichtje van mij, wat een onderneming, ik heb nog aan jullie gedacht die eerste dag met de regen, slecht begin, maar het kan dan alleen maar beter worden of niet dan, positief blijven ruud.Ik hoop dat het nu bij jullie droog is want hier regent het pijpestelen op de vroege morgen. Ik wens jullie veel succes bij het vervolgen van de voetreis. Ik kijk uit naarhet volgende verslag. Zoals altijd is het rustig op het veld, gebeurt niets. Liefs Gea

• 22 Mei 2011 - 10:42

Wir Von Die Ecke !:

hey dapper stel...
    leuk om jullie eerste ervaringen weer mee te lezen en ondanks de tegenvallertjes blijkt er weer genoeg om van te genieten. En volgens mij gaat het daar over ; niemand heeft ooit beweerd dat het gemakkelijk zal gaan. Jammer dat het Peligrino gevoel (nog) niet terug is, maar blij om te lezen hoe jullie de details van je reis beschrijven.
    Jaloers ? Echt wel.....!
    We hopen snel weer van jullie vervolg te vernemen. Het leest zo lekker weg op een regenachtige zondagmorgen (...)
    Liefs van ons allemaal en Rudy, pas een goed op Nelleke. We zien haar graag weer heelhuids terug.
    Liebe Grüsse
    Bert, Margreet, Michiel, Brigit en Wouter

• 22 Mei 2011 - 18:42

Giny En Rob:

Hallo wandelaars, hoe is het nu. Loopt alles lekker?Nelleke kijk je een beetje uit met die klo stoepjes ik hoop voor je dat het pelgrims gevoel nu wel komt je weet maar nooit wat een val teweeg kan brengen.Hier is alles rustiger stil zelfs geen gesprekje even over de heg maar dat komt wel weer over vier weken .Ik ben al aan het aftellen Tot horens

• 24 Mei 2011 - 11:30

Mam:

goede middag nel en ruud ik lees net jullie vorderingen op een paar kleine strubbelingen zoals regen,oneven heden tot vallen toe gaat het goed met mij gaat het wel beter de koorts is gelukkig weer gezakt alleen hoesten en een loopneus dat wordt nog niet beter maar dat komt nog wel ik wens jullie nog heel veel loop plezier tot een volgend schrijven veel liefs en groeten mam

• 25 Mei 2011 - 18:36

Piet En Ria:

Hoi Ruud en Nelleke
    Wij hebben jullie verslag weer gelezen en hebben bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. We hopen dat de spirit er nu wel is. Veel fijne wandel kilometers en houd je taai.
    Groetjes

• 27 Mei 2011 - 09:59

Mam :

hallo jongelui ik had pieter jan aan de telefoon en hoorde dat jullie verslag hadden gedaan ik heb het nu ook gelezen. nog wel een beetje vallen en op staan maar uit eindelijk kom je toch vooruit doe het maar kalm aan ik heb vanmiddag een af spaak bij de dokter een beetje last van de maag en dat hoesten dat houd niet op als er wat is hoor je dat wel ga er maar van uit dat het weer goed komt veel liefs groeten en loop plezier mam