onverwacht................ - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu onverwacht................ - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Pelgrimeren - WaarBenJij.nu

onverwacht................

Door: rudy

Blijf op de hoogte en volg Pelgrimeren

07 Juni 2011 | Luxemburg, Echternach

Dag trouwe lezers, aanmoedigers,

In Vianden hebben we een goede maaltijd en nachtrust gehad.

De avond ontmoette ik, volledig onverwacht, in de douchegelegenheid een oud collega. In eerste instantie meende ik hem al te herkennen toen ik hem in de spiegel zag, maar ik herkende hem pas zeker als Hermie Elbers toen ik hem aankeek. Een hartstikke leuke ontmoeting nadat we elkaar 26 jaar niet hadden gezien. We hebben destijds in Ermelo en in Schaarsbergen binnen de LO-Sportorganisatie gewerkt. Ook hij wilde graag beroeps worden maar werd vanwege een allergie jammergenoeg afgekeurd.
Van Vianden hebben we samen een slimme route uitgezet richting Gilsdorf een dorpje in de buurt van Diekirch, bij militairen een bekend dorp vanwege de lange afstandmarsen van 2x 40 km binnen 24 uur. Door onze routekeuze iets minder wasbordjes van 8x de Eltenberg. We houden het die dag op een goede 26 kilometer bij mooi weer. Pas later in de avond zal het hard gaan onweren en regenen. Onderweg ontmoeten we een opa en oma op de fiets onderweg naar Rome. Een leuk gesprek, waarin ervaringen worden uitgewisseld volgt. In Gilsdorf heeft de campingbeheerder geen zin in 2 rugzakkers in een trekkershut. "Tja als gij geen tent bij oe heb dan hebben we een probleem". Hoezo we, wij maken er geen probleem meer van, houw doe, we vinden wel wat want tot nu toe is dat iedere keer weer gelukt met een beetje en soms wat meer hulp van Petrus en Paulus. In het dorp vinden we al snel een plek, we worden vriendelijk ontvangen door een wat oudere dame die pelgrims ontvangt om af een toe nog een leuk gesprek te hebben. Zelf kan ze het niet maar ze heeft wel het boek van een luxemburgse bekendheid die de tocht naar Rome heeft gedaan en beschreven. FF later heb ik het boek al in de hand om te lezen. Om wat te gaan eten maken we nog wat grijze kilometers naar Diekirch. De chinees was heerlijk de bediening top en de swepps waren verfrissend. Gisteren zijn we naar Beaufort gelopen. Een schitterende route, wellicht het mooiste deel van de gehele GR 5 verzekert ons een Belg die we al 2 keer eerder tegen zijn gekomen en die de route in delen heeft gelopen( hij loopt nu van Vise naar Diekirch en daarna terug naar huis te Luik). Wat ons betreft heeft hij gelijk, schitterende kleine paadjes tussen rotspartijen, over beekjes, veel groen en met de mist die ontstaan is door de regen van gisteren en de zon van vandaag een beetje magisch, sprookjesachtig. onderweg nog 2 vossen kunnen bespieden en vlak voor ons zien we een buizerd op zijn prooi vallen. Vlak bij de auberge, wanneer we stilstaan onder een boom hoor ik consant een gezoem en het ruikt erg zoet. In de boom zitten .....tig bijen die op de geur afkomen. Ook vanavond hebben Petrus en Paulus, onverwacht goed voor ons gezorgd, in de auberge, jeugdherberg Beaufort, waar plaats is voor 80 personen zijn we de enige gasten, hebben we een prive verblijf en de prive kok maakt een pizza van 50x 30 klaar, " jullie zullen wel honger hebben". Nou de pizza kregen we echt niet op en inpakken, hetgeen de kok voorstelde vonden wij geen optie. Vanmorgen bij het ontbijt uitgebreid scrambled eggs met ardenner ham, " smullen". Vandaag, voorlopig de laatste dag. De route was zeker zo mooi als gisteren, mooie rotswanden die door erosie zijn uitgesleten, heldere waterloopjes en toch weer mooi weer na het onweer van gisteren. De afgelopen dagen hebben we intens genoten van de mooie omgeving, de "Stilte" en het in de stile mogen zijn. We hebben andere ideeen opgedaan voor een vervolg van dit eerste deel. Vanmiddag in Echternach hebben we een heerlijke halve liter fransiskaner weizen gedronken op de goede afloop. Ook zijn we in de Basiliek geweest om Petrus, Paulus en in dit geval Willibrorders ( relikwien liggen te Echternach) te bedanken voor de ondersteuning. Een kaarsje hebben we aangestoken voor eenieder die ons daarom heeft gevraagd en ook voor hen die er niet om vroegen.
Vannacht zijn we te gast in de jeugdherberg in Echternach, ook nu weer een plek waar je goed kunt zijn. Morgen gaan we met de bus naar Luxemburg om vandaar uit met de trein verder te gaan naar Emmerich.

Bedankt voor jullie support en we komen elkaar tegen,

Nelleke en Rudy

• 07 Juni 2011 - 18:23

Ans:

Goede reis, we zien elkaar gauw!
    Knuf,

• 07 Juni 2011 - 19:18

Gea:

hallo pelgrimlopers, wat gaat de tijd toch snel, zo ben je weg en even later ook alweer terug, weer een goede reis gehad om op terug te kijken toch.Goede reis verder en tot volgende week of eerder. Liefs Gea

• 07 Juni 2011 - 19:29

Wij Weer...:

da's fraai, zijn we net gewend aan jullie "weg-zijn" komen jullie alweer terug...;-D
    Gekheid tuurlijk, we zijn kei-blij dat het goed met jullie gaat en dat het einde toch nog een onverwacht en leuk eind heeft.
    We zien jullie weer gauw en met de buurt BBQ hangen we (weer) aan jullie lippen.
    Okay ?
    Liebe Grüssen von die Ecke
    Margreet en Bert

• 07 Juni 2011 - 20:37

Dory:

Super gedaan hoor...
    De trip wordt steeds mooier nu, denk ik, natuur is toch wel het mooiste wat er is...
    Zien jullie na onze vakentie , groetjes Dory

• 07 Juni 2011 - 23:05

Dory:

Voor een kaarsje opsteken: Bedankt!

• 18 Juni 2011 - 21:06

Ben Teunissen:

Fijn te lezen dat jullie eerste etappe naar Rome goed is verlopen. We wensen jullie veel plezier bij de plannen voor het vervolg. Hou ons op de hoogte van jullie pelgrimage, Rudy en Nel!
    Vereniging Pelgrimswegen naar Rome www.pelgrimswegen.nl